Kokos

För ett tag sen i ett tidigare inlägg som ni kan läsa här, skrev jag om att jag borde göra ett inlägg om kokos, som är en superbra fettkälla! Och imorse till min havregrynsgröt så stekte jag på lite kokosflingor som jag hällde som lite god chrunch på gröten. Jag älskar kokos, så det här blir ett inlägg i kokosens ära.
 
 
Att använda kokos i matlagning och bakning är ett mycket bättre alternativ för hälsan. Trots att kokos innehåller mättatfett så kan man skilja mättadefetter från varandra till att vara bra eller dåliga. I många år har man trott att kokosfett är osunt och fettbildande, men tiden har gått framåt och så även forksningen. I dag vet vi att 60-70% av fettet i kokos är av en sort som lättare bränns i kroppen och har en väldigt liten förmåga att lagras i fettcellerna. Detta är för att kokosfettet innehåller fett som är mer vattenlösligt och kan användas som bränsle direkt i levern och i musklerna. Vilket innebär att fettet är bra för dig som tränar och använder dina muskler mycket. Kokosfettet mättar dessutom bättre eftersom leverns ökade ämnesomsättning höjer kroppstemperaturen och gör att du snabbare känner mättnad.
 
Såhär kan du använda kokosfettet:
  • Använd kokosmjölk istället för grädde
  • Kokosflingor i myslin som smaksättare
  • Färsk kokosnöt som mellanmål, även om det krävs lite för att ta sig en i nöten.
  • Stek din mat i kokosfett. Eller stek några äpplebitar i kokosfett till mellanmål.
  • Använda kokosolja i bakning, eller i smoothien.
Eller prova mina recept som innehåller kokos på olika sätt:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0