Lax, lax och lax

Lax i ugn, stekt lax, lax i micron, kokt lax, laxgryta, gratinerad lax, laxburgare, laxsoppa. Lax i alla former är såå gott! Jag tror faktiskt att jag kan säga att jag äter lax ca 2-3 gånger i veckan. Och idag är en sådan dag. Hur jag ska göra min lax idag vet jag inte, men det finns ju mängder av alternativ.
 
Såhär säger Paulún om fisk i boken 50 genvägar till fettförbränning:
Omega-3-fettsyror från havet är mycket speciella. De gör som bekant mycket nytta för vår hälsa, men är också de fetter som lättast blir förstörda av värme och syre. Omega-3-fettsyror oxiderar lätt och när det sker i kroppen ökar risken för inflammationer och allvarliga sjukdomar. Därför är det naturligt att omega-3-fettsyrorna inte lagras så lätt i dina fettceller, tvärtom så verkar ett intag av omega 3 tala om för kroppen att det finns fett som härsknar lätt, och att fettförbränningen måste öka för att inte hälsan ska försämras (Paulún 2011).
 
Jag är inte så förtjust i så många andra fiskar förutom lax. Men ett hett tips är att försöka få i dig fisk 2-3 gånger i veckan. Varför inte prova min makrillröra, fisk i kokoslåda, eller min favorit lax under täcke. Eller så kan du ju prova att bete dig som en fisk och ta en simtur :)
 
/PiggElin
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0