På tal om bröd

Mitt morotsbröd igår blev helt fantastikt! Jag skulle kunna äta hur mycket som helst utav det brödet, men då måste jag ju baka igen. Så jag försöker spara så gott det bara går.
 
Läste en liten kort notis i en träningstidning om en bra grundregel när det gäller bröd som jag tänkte dela med mig av. Den kallas för 10:1 regeln och innebär att för varje 10 gram kolhydrater som brödet innehåller så ska de också innehålla minst 1 gram fibrer för att räknas som nyttigare i brödvärlden. Alltså, om ett bröd innehåller 30 gram kolhydrater så ska det innehålla minst 3 gram fibrer. Kan ju kanske vara en bra tumregel om man är ute efter lite nyttigare bröd i mataffärer.
 
 
/PiggElin
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0