Bagels

Morotsbrödet har inte tagit slut ännu, men ändå kände jag en sorts motivation till att återigen försöka baka ett lite nyttigare bröd. Denna gången hittade jag inspiration från Fredrik Pauluns frukostbok och bestämde mig för att göra bagels.
 
Jag utgick från pauluns recept, men som vanligt när jag lagar mat så häller jag plötsligt i helt andra saker än vad som står i receptet. Så till slut fanns det till och med 2 sorters bagels i min ugn på gräddning.
 
Båda varianterna innehöll samma grund, men sen mixade jag lite med mjölsorter. Resultat blev två sockerfria bröd. Recepten kanske ser långa och krångliga ut, men dom var väl värda all tid när det var klart. För resultatet fick väl godkänt!
 
Recept bagels med havremjöl:
25 gram jäst
5 dl vatten
2 msk honung
4 dl havregryn
4 dl rågflingor
ca 1-2 dl dinkelmjöl
 
Recept bagels vetemjöl:
25 gram jäst
5 dl vatten
2 msk honung
Ca 5 dl vetemjöl
Ca 5 dl rågsikt
 
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt och lös upp jästen. Häll i honungen. Och sen i med allt mjöl. På havrevarianten så mixade jag först alla torrvaror till ett mjöl. Degen ska inte vara kladdig, så tillsätt mjöl efter behov. Låt jäsa i 60 min. Knåda sen degenlite lätt och forma bullar med hål i mitten, lägg på plåt och låt jäsa igen i 40 min.
Sen kommer det roligaste, då det är dax att ge bullarna ett dopp i grytan. Koka upp vatten i kastrull och stoppa ner några bullar i taget. Låt koka 2 min varje sida. Ta sedan upp dom och låt dom torka lite på en handduk. Pensla med äggvita, och dekorera med önskade frön. Hyss in i ugnen 25 min på 180 grader.
 
/PiggElin




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0