Maxpuls

Har ända sedan jag åkte till Örebro i fredags längtat efter att få gå på friskis här hemma. Det var inte många pass på schemat men jag vill så gärna känna av atmosfären så jag bokade in mig på ett spin/puls. Passet kan ni läsa mer om här i ett tidigare inlägg.
 
Jag knappade in mina siffror och satte mig på sadeln. Redan i andra konditionslåten så är det så jobbigt så jag håller på att tuppa av. Instruktören uppmannar oss att ligga runt 75-80% av maxpuls men det känns som jag är långt däröver. Detta beror på att jag inte exakt vet min maxpuls och har ännu inte hittat vilken siffra jag ska ligga på. Därför stämmer inte pulsen med känslan. Jag körde på och försökte ligga under det som instrukötren instruerade men tankarna går i huvudet att det kanske är jag som inte vågar trycka på och är ovan vid att känna känslan av riktigt jobbigt. Men jag tror ändå att jag känner min kropp såpass väl att jag vet att jag tryckte på ordentligt idag.
 
Jaja, det är bara att fortsätta pröva sig fram för att hitta rätt maxpuls. För ett maxpulstest vet jag inte om jag någonsin kommer att våga göra.
 
Vad är maxpuls kanske du undrar?
Maxpuls är det högsta antal slag/minut som ditt hjärta klarar av att slå vid maximal ansträngning. Maxpulsen är oftast lägre vid underkroppsträning såsom cykling än vid överkroppsträning som tillexempel rodd.
Hur mycket man tränar påverkar inte maxpulsen. Hur vältrända du är har inget att göra med din maxpuls, eftersom maxpulsen är genetiskt betingad och har stor individuell spridning. Maxpulsen sjunker med åldern men den säger ingenting om hur du mår fysiskt eller vilken kapacitet du har.

Om du inte vet din maxpuls kan du använda dig av olika formler. Du ska dock veta att dessa formler ger bara ett ungefärligt värde. Det går att ta reda på din exakta maxpuls genom att du gör ett maxpulstest på någon av landets testkliniker.

Beräkna din maxpuls: 
210 – (0,5 x din ålder) = maxpuls

eller

220 - din ålder= maxpuls

(information hämtad från pulsklocka.nu & friskis & svettis).

 

/PiggElin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0