Löparskor

Det är så mycket man vill ha hela tiden. Oftast kanske man inte behöver det, men man försöker skapa sig en förklaring till varför man måste ha det. Så är det just nu för mig. Jag vill ha ett par nya löparskor. Jag kanske inte är i akut läge när det gäller att skaffa ett par nya löparskor, men varje gång jag är ute och springer så försöker jag känna efter om mina löparskor verkligen är bra fortfarande, eller om jag kanske skulle göra bäst i att köpa ett par nya. Antagligen håller mina nuvarande skor ett tag till, och jag borde verkligen lägga mina pengar på annat. Men jag vill ju sååå gärna ha!!!
Jag har ju varit så himla nöjd med mina Asics gel cumulus 14 som jag köpte och skrev om i det här inlägget. Och nu har uppföljaren kommit och det är just dessa jag har siktat in mig på. 
 
Enligt löplabbets och även andras råd och rön så håller en löparsko i ca 100-150 mil. Om du därför springer ca 2-3 pass i veckan så är det dax att byta löparskor efter ungefär ett år. Om du inte springer så ofta eller långt, så bör du ändå inte använda skor som är äldre än 2 år, eftersom gummit i sulan börjar torka efter 1½ år.
Vill man vara helt på det säkra hur gamla skor är, så finns det faktiskt en datumstämpling på "tungan" som jag kallar det (också känt som plösen) i skon, som talar om när skon är tillverkad. Kan vara bra att kolla om man köper skor på rea tillexempel.
Självklart är det också olika hur fort skor slits från person till person, det handlar om allt från kroppsvikt, typ av löpning, belastning, fötter osv..
 
Här är några skötselråd för löparskor:
  • Tvätta aldrig löparskor i tvättmaskin. Ta ur innersulan och gör istället rent dina skor med en borste, tvål och ljummet vatten.
  • Torka inte dina skor i torkskåp eller på element. Använd istället tidningspapper för att dra ur fukten.
  • Var försiktig med att ställa löparskorna i direkt solljus. Det kan göra att skorna tappar form.
  • Löparskor är anpassade för rörelse framåt. Annan idrott eller aktivitet kan göra att skon inte håller eller tappar form.
Eftersom jag registrerar alla mina pass i min träningsdagbok, så kan jag lätt se hur mycket jag har sprungit i mina skor. Och efter lite uträkningar, kan jag nu konstatera att jag har ca 30 mil kvar innan jag kan säga att det är dags för mig att byta löparskor. Vet dock inte om jag orkar vänta så länge. ;-)
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0