Köttfärs och vitkålssoppa

Jag gjorde ju hemmagjord pizzasallad i veckan och köpte då hem ett vitkålshuvud. Eftersom jag inte gjorde av med hela vitkålshuvudet så gjorde jag idag en mumsig köttfärs och vitkålssoppa, som värmde perfekt nu när snön ligger vit på taken.
 
Receptet hämtade jag av från en utav Paulúns kokböcker
2 msk olivolja
1 st gullök
300 gram köttfärs (vi tog dessutom fantastiskt god köttfärs från Jonatans föräldrars gård).
Stek köttfärsen och löken i oljan i en stor kastrull.
 
Tillsätt sedan:
2 st skivade morötter
250 gram vitkål
3 msk buljong (jag tog grönsaksbuljong)
1 st lagerblad (jag la nog i 3 st)
2 msk tomatpuré
1 tsk chillipeppar, malen
1-2 st vitlöksklyftor, pressade
1 krm vitpeppar
1 krm svartpeppar
1 liter vatten
Låt sedan puttra i ca 30 minuter.
 
Rör sist ner 400 gram vitabönor innan servering.
Jag serverade med en klick creme fraish i soppan.
Och en knäckemacka med ost på.
 
/PiggElin
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0