Chiakräm

Som ni såg på bilden igår så var jag iväg och handlade lite olika roliga hälsoprodukter. En utav dessa produkter var chiafrön. Kommer ni ihåg att jag i somras läste boken born to run? Boken handlar om löparfolket tarahumaraindianer som kan springa i evigheter utan att bli trötta, trots att dom inte ens använder sig av löparskor utan kör hela racet med sina vanliga platta sandaler. Jaja, nu va det inte tarahumara indianerna som jag skulle prata om, utan chiafrön. Men Tarahumaraindianerna använder sig av chiafrön som huvudingridiens i en sorts energidrink, deras typ av redbull. Fröna är pyttesmå men fullproppade med omega3, omega6, protein, kalcium, järn, zink, fibrer och antioxidanter. Det sägs att en matsked chiafrön är lika med en portion lax, spenat och tillväxthormon. Fröna kan också hjälpa mot deppighet, dålig hy, och även hjärtsjukdomar.
Men chiafrön är faktiskt inget nytt, till och med de gamla aztekerna tuggade chiafrön, särskilt under strid. De skickade också chiafrön som present till kungar för tecken på sin lojalitet.
 
Nog pratat om chiafrön och deras storhet. Vad ska man göra med dom kanske ni tänker. Jo, Chiafrön kan suga åt sig 12 gånger sin egen vikt och passar därför perfekt att göra krämer, puddingar, gröt eller smoothies av.
Det första jag prövade med mina chiafrön var en kräm till mellanmål. Och efter att ha varit ganska så hängig så känner jag mig fanktiskt grymt pigg. Placebo?
 
Såhär enkelt gjorde jag min kräm:
Värm frusna bär och mosa till en "sås". Häll i en msk chiafrön. en nypa vaniljpulver och några droppar agavesirap eller honung. Blanda och in i kylen. 30 minuter senare har du en kräm som du kan toppa med tillexempel lite banan, och om man vill ha lite mjölk till krämen så funkar det också bra. Jag tyckte det smakade gott och som sagt, om jag blir så här pigg av chiafrön så är det fantastiskt!
 
 
/PiggElin
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonas

Skall pröva både aprikosbollar och frön!
Spännande!!

2013-09-17 @ 21:14:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0