Inspirationspass och förutfattade meningar

Idag ledde jag ett inspirationspass på friskis för en gymnasieskola med idrottsprofil. Eleverna har i uppgift att själva bygga ett jympapass om några veckor, enligt friskis jympakurva, med uppvärmning, styrka, kondition, styrka, kondition och nedvarvning/strech. Så idag var tanken att dom skulle få inspireras till sina egna pass. Jag blev väldigt stolt över att det var just jag som fick inspirera, så himla kul!
Men som vanligt är det lite annorlunda att leda pass för ett gäng 16-17 åringar, än för en grupp vuxna som är där för att de valt det själva. Största skillnaden är att det pratas och skrattas och fnittras hela tiden, aldrig är det tyst. Jag fick höja musiken till max för att kunna överrösta och få lite tryck till rörelserna.
Den förutfattade meningen är att fotbollskillarna ska vara helt ointresserade och istället strunta i passet helt, medans tjejerna ska tycka det är fantastiskt och verkligen ta ut rörelserna. Men i själva verket är det totalt tvärtom. Tjejerna fnittrar och gör halvdana rörelser, medans killarna verkligen försöker och anstränger sig för att förstå sig på stegen och rörelserna, självklart under skratt dom också.
I vilket fall som helst så tyckte jag att dom kämpade på riktigt bra idag ändå och gensvaret efter passet var att dom hade haft roligt, så då är jag nöjd!
 
På måndag är det min tur att inspireras, då åker jag en sväng till Stockholm för att hämta lite trygghet och erfarenhet inför kommande mini-röris utbildning som jag håller i. Om du läser till lärare eller förskolelärare så har du fortfarande möjlighet att bli röris/mini-röris-inspiratör om du går kurs (med mig som utbildare) den 23 oktober på friskis. Här hittar du mer info om detta.
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0