Seltin istället för Salt

Idag när jag stod och lagade mat och skulle salta maten så kom jag på att jag i flera år har ätit Seltin istället för salt för att jag för ett antal år sen hörde att det skulle vara mycket bättre, men idag när jag försökte komma på varför det var mycket bättre så kunde jag inte komma ihåg. Så jag fick leta i mina böcker och på internet efter information. Men nu vet jag varför jag äter Seltin istället för salt och jag tänker inte sluta göra det.
 
 
I Sverige konsumerar vi i genomsnitt 8-10 gram salt om dagen. Hälften av det kommer från färdiglagad mat och halvfabrikat. För mycket salt ökar risken för högt blodtryck och idag har ca 27% av svenskarna högt blodtryck. En halvering av saltintaget skulle ta bort hälften av fallen. Många saltar vanemässigt på maten innan de ens smakat på den. På samma sätt som med socker vänjer sig smaklökarna vid salt smak med tiden. Och det är då lätt att överkonsumera. Seltin är ett hälsosammare val då de bara innehåller hälften så mycket salt (natriumklorid) som vanligt salt och är ett mineralsalt som även innehåller jod.. Resten är kalium och magnesium, två nyttiga mineraler vi behöver mer av.
(Text lånad lite varstans)
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0