Barn ger motion

Idag har jag varit och vikarierat lite på en förskola här i stan. Förskolan har såkallad ur och skur pedagogik vilket innebär att de är utomhus så ofta de bara går. Jag hade turen att få vicka hos dem när skogen stod på schemat. Det blev en himla mysig förmiddag i skogen med massor av sol, lek och stoj. Och nu i efterhand tänker jag på hur mycket motion jag måste ha fått under dagen. Förutom promenad för att komma till och från skogen så kan en dag i skogen med barn innebära en del kondition och styrka också. Vi lekte Björnen sover, Under hökens alla vingar, Bergsklättrare och upptäckare. Det fanns inget stopp på barnen och när jag var trött så var de fortfarande lika laddade som innan vi började leka.
Dels så återhämtar sig barn mycket snabbare vilket gör att det är svårt för oss vuxna att hänga med, och dels så är vissa saker som är lätta för barnen otorligt mycket jobbigare för oss vuxna. Tillexempel när vi lekte bergsklättrare så slängde barnen sig upp smidigt och lätt för en större sten, medans jag fick kämpa för att dra min tunga kropp upp. Så här är det på barnjympan på friskis också. Trots att jag är alldeles dösvett i slutet av passet så är barnen ofta bara varma och har dessutom hunnit återhämta sig innan det är dax för att springa för tredje gången..
Så mitt råd idag blir att om man inte har något eget barn, så kan man ju låna någon annans och få träning på köpet!
 
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0