Smarriga små bollar

Igår hade jag och en vän lite "ledighetsmiddag", alltså lite firande av att det nu är påsk, och att vi dessutom har skrivit klart ganska mycket på vårt arbete, så att vi verkligen kan ta lov. Så efter mitt medelpass så gjorde jag iordning en nyttigare festmiddag.
 
Varmrätten bestod av Hemmagjorda biffar gjorda på nötfärs, vitlök, fetaost och ett ägg. Serverade med potatisklyftor och sparris i ugn. Samt en liten hemmagjord ratatouille. Mycket uppskattad middag blev det. När det kommer till potatisen och sparris, så har jag ett litet tips som jag brukar använda mig av för att fördela olja och salt jämnt utan att det blir för mycket. Lägg grönsakerna i en plastpåse tillsammans med oljan och saltet, Skaka om och fördela så att alla potatisar och sparris får på sig. Så himla smart och smidigt, och det blir lagom mycket.
Sen kommer vi till efterrätten som blev minst lika god om inte snäppet godare och jag konstaterade att det här är som godis. Jag höftade lite på måtten men här är ett ungefärligt recept. Jag mixade 5-6 dadlar tillsammans med 2 tsk kakao, 1-2 tsk jordnötssmör och lite vaniljpulver. Rulla bollar och doppa dom i kokos, stevia eller granola. Riktiga mumsbitar!  
 
 
Nu har jag klarat av 5 km innan frukost och ska strax börja dra mig mot tåget som ska ta mig till blåkulla :-) (eller iallafall mot Göteborg).
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0