Blodsocker

Jag tillhör de människor som blir en helt annan människa när jag har lågt blodsocker. Jag blir sur, arg, grinig, ledsen, trött, irriterad, ineffektiv och tråkig, och dessutom allt detta på samma gång. Det är därför galet viktigt för mig att hålla mitt blodsockret i schak. Men att hålla blodsockret jämnt kan vara svårt när man jobbar eller har långa dagar av andra själ. Nu på sommaren tycker jag att det är hemskt svårt att hålla blodsockret på rätt nivå då man plötsligt ska börja anpassa mat och energiintag så att det klaffar med andra personer (om man nu som jag bor ihop med andra under sommaren).
Hemligheten till ett jämnt blodsocker är utan tvekan mellanmål. Riktiga mellanmål med bra energikällor. Många slänger i sig energidrycker, kaffe, kakor eller godis för att piggna till, men istället har dessa godsaker en förrödande effekt på vårt blodsocker. Satsa på riktig mat istället.
 
Mina heta mellanmålstips:
  • En grov smörgås med skinka och tomat
  • Ett kokt ägg
  • En näve nötter och lite youghurt
  • En frukt och 10% ost
  • En proteinmuffin
  • En smotihe med kesella och bär
  • keso, frukt och nötter
Bild lånad från mabra.com
 
/PiggElin
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0