Uthållighet

Igår på skivstången så kände jag mig inte så stark som jag tidigare har känt, men jag pratade med min värd på friskis idag om detta och hon sa att det är oftast inte att man har blivit svagare utan att man har tappat i uthållighet.. Vad hon menade exakt vet jag inte, men jag tycker det lät intressant och vill ta reda på mer. Så om du som läser vet, så kan du skriva några rader..
Senare under dagen gav jag mig ut på ett långlöppass på 13 kilometer. Långlöp är verkligen test på uthållighet och idag fick jag verkligen slita.. Så idag har jag gått och funderat på uthållighet.
 
Vad är uthållighet?
Uthållighet kan definieras som kroppens förmåga att ta upp och transportera syre. Syre krävs för att muskeln ska kunna utvinna energi. I muskeln finns mitokondrier som är våra energifabriker och det är här som syre med hjälp av kolhydrater eller fett omvandlas till energi. Denna energi kan vi sedan använda när vi tränar. Alltså måste muskeln ha tillgång till syre för att vi ska kunna träna länge och vara uthålliga.
 
Jag gillar uthållighetsträning. Träning där man kan hålla på länge, länge, länge. Om du liksom jag gillar uthållighetsträning så kanske du ska anmäla dig till spin of hope som friskis arrangerar.. Dina ben kan cykla in massa pengar till barncancerfonden.. Läs mer här.
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0