Chilipeppar

Chili - Det är namnet på min valp som jag ännu inte har, men som jag önskar att jag hade. Men det är också namnet på en frukt/krydda som man antingen älskar eller hatar. Varför det är så har faktiskt en väldigt intressant förklaring.
Chilipeppar innehåller ett ämne som heter capsaicin som faktiskt är ett ämne som framkallar smärta. Och det är den smärtan vi känner i munnen när vi äter Chili. Men det som är intressant är att man kan vänja sig vid den här smärtan eftersom kroppen på ett naturligt sätt frigör endorfiner som lugnar ner smärtan och istället upplever vi ett välmående och tillslut föredrar vi att krydda maten med chilipeppar. Om du därför tycker det är obehagligt med chili så kan du vänja dig sakta med gradvis ökad mängd chili.
 
Varför ska vi äta chili?
Jo, chilipeppar ökar förbränning i våra kroppar och bidrar till viktminskning.
Detta beror dels på att det sympatiska nervsystemet aktiveras som gör att fetinlagringen motverkas. Vilket man har kunnat se i laboratorier där man har provat capsaicin på fettceller och sett att fettcellerna slutar ta upp fett och istället frigörs fettet. Detta betyder att när denna effekten uppstår så är det lättare att bränna fett från kroppen.
En annan faktor till att chili bidrar till viktminskning är att man ofta tar en paus i sitt ätande när det bränner lite i munnen. Man hinner då känna en mättnad innan man har ätit för mycket.
Även energiförbrukningen ökar av chili eftersom kroppens kärntemperatur ökar. När detta sker så minskar aptiten.
Många studier visar på att Chilipeppar har goda effekter på förbränning och viktminskning.
(Källa: 50 genvägar till fettförbränning av Fredrik Paulún)
 
Med detta i åtanke valde jag idag att göra en het gulschsoppa, där hettan fick bestå av chilifrukt. Mums!!
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0