21 dagar

Idag kom jag över en artikel som förklarade att det tar 21 dagar för att införa goda vanor i ens liv. Med goda vanor menas allt från att sluta röka, börja gå upp tidigt eller sluta äta godis. Forskning visar på att 21 dagar, alltså 3 veckor är den tid som behövs för att göra nya beteenden till en nya vanor.
Självklart finns det inte en magisk siffra, men många österländska läror, psykologer och författare till självhjälps böcker är eniga om 21-28 dagar. Just därför finns det många dieter, metoder eller liknande som handlar om att hålla ut just i 21 dagar.
 
Jag läser en blogg som Julia Fors skriver. Hon kör nu igång ett tre veckor program på sin blogg med fokus på att ge kroppen en hälsorivstart in i 2013. Just 3 veckor, väljer hon pga 21 dagars-principen.
 
Jag tänker på mig själv och mitt "sockerlöfte", som jag inte alls tycker är jobbigt än så länge, trots att det har varit kalas med tårtor, kakor och annat gott. Men när det börja bli jobbigt så ska jag tänka på 21 dagars-principen och tänka att snart har jag kommit över mina 21 dagar och snart har jag gjort en ovana till en godvana.
 
/PiggElin
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0