Sockersug

Är det inte konstigt det där med sockersug?
Jag har inte en ända dag under mitt nyårslöfte som innebär sockersug varit speciellt sugen på godis eller annat sött. Förutom dagen innan min födelsedag. Det är så konstigt, bara för att jag visste att snart var det dax för mig själv att börja äta godis så blev jag galet sugen.
 
Och nu, när jag har ätit godis på min födelsedag och dagen efter, samt en semla på semmeldagen, då har mitt godissug lyfts upp till en helt sjuklig nivå. JAg går typ och tänker på godis hela tiden.. Så himla stört! Men inte så konstigt eftersom hjärnan belönar oss när vi får sött. Dessutom stimulerar sötma hungern, medans protein och fett mättar.
 
 
En gång i tiden var sötsug bra. Det som finns i naturen och är sött, det är ogiftigt och energirikt, vilket var bra när vi levde på naturen. Men idag finns ett överflöd av socker, som vi missbrukar..
 
Vad gör man när suget faller in?
- Ta en stund och fundera på om du verkligen är sugen. Ibland är man faktiskt bara rastlös, uttråkad, eller hungrig. Det är lätt att förväxla dessa känslor.
- När du känner sug, ta och gör nått annat i 15 min. Oftast försvinner suget om man koncentrerar sig på något. En promenad kanske?
- Ät något ordentligt istället. Något som mättar.
- Drick något varmt. Värme dämpar hungern.
 
Nu är det bara att bita ihop igen. Ett nyårslöfte är ett nyårslöfte!
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0