Alla♥dag

Så sjukt trött i fötterna. Men nu har jag också firat alla♥dag genom att låta mitt eget hjärta pulsera hårt i 16 km löpning. Första kilometrarna trodde jag att jag skulle ge upp, det gick så långsamt, och snön gör verkligen ingen nytta i löpningen. Men jag tycker ofta dom första kilometrarna är tunga, dom flyter inte alls, men efter 4-5 kilometer brukar det lätta upp. Idag lättade det inte riktigt upp förrän vid 7 km. Då kunde jag börja tänka på att det var mindre än en mil kvar, och milen har jag ju klarat förr.
 
Efter ca 9 km sprang jag rakt in i ett spår som var varken skottat, uppgått eller det minsta rört. Drivor av snö och varje steg jag tog fick mitt knä att säga ifrån. Det gick liksom inte, så jag var tvungen att gå. Förlorade massa tid på denna lilla sträcka som inte var löp eller gåbar. Och när jag äntligen kom ut på lagom skottad mark igen, så hade jag tappat massor i tid och det var svårt att få upp tempot igen. Snödrivor är verkligen jobbigt att ta sig igen.
 
När jag kunde börja springa igen så var det 5 km kvar. Jag fick verkligen bita ihop och pressa mig framåt. Det var som att börja om från början igen. Men jag slet, och dom två sista kilometrarna kändes som en befrielse.
 
Nu är jag hemma, och så otroligt nöjd med min löpning. Trots att det tog mig nära 2 timmar att ta mig runt denna sträcka på 16 km så är jag nöjd. Jag vet ju att jag kan mycket bättre, med bättre förutsättningar.
 
Men vad jag längtar till våren! (Och jag vet att jag tjatar om det) :P
 
/PiggElin

Kommentarer
Postat av: Hedvig

Fast du kan ju tänka att snön gör nytta på sitt sätt (så länge du inte skadar dig av den). Allt som är tungt/jobbigt träningsmässigt brukar ju faktiskt vara utvecklande. Jag kan tänka mig både att vissa muskler får jobba mer och att andra muskler som inte jobbar så mycket vid vanlig löpning får jobba. Så du får säkert ut nåt av det! ;) Grymt bra jobbat i alla fall!

Svar: Ja, jag håller med Hedvig. All träning är bra träning! Och jag försökte verkligen tänka så. Men eftersom jag just nu springer efter bra tider så var det lite jobbigt att det skulle vara så mycket snö så jag knappt kunde gå.. Men visst belastade jag säkert några ovana muskler, som kanske kan hjälpa mig till snabbare tider ;-)
PiggElin

2013-02-15 @ 09:11:18
URL: http://hedvignettelblad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0