Löpband

Nyss hemkommen från ett pass på löpbandet igen. Idag stod det långa intervaller på schemat, vilket innebär:
2 km uppvärmning
6x500 m långa intervaller. Idag skulle dessa springas i tänkt halvmarafart.. Alltså den farten som du gärna skulle vilja hålla för att klå den tiden du vill klå! För min del innebär det att jag ska springa dom på 5 min/km.
2 km Nedvarning
 
Innan jag stack iväg till gymmet funderade jag över det här med att springa på löpband. Om det är jobbigare eller lättare.. Enligt mig är det så mycket jobbigare att springa långpass på löpband eftersom det är så tråkigt att inte ha något att titta på, jag blir så inspirerad av känslan av att springa ute så det gör det mycket lättare.. Men sen tycker jag det är mycket lättare att springa kvalitetspass såsom intervaller, snabbdistanser eller så på löpband. Och detta är ju dels för att löpbandet håller farten åt en och det är bara att hänga med..
 
Jag googlade lite på internet och hittade en artikel på marathon.se om löpning på löpband som handlade om att det är många som just väljer löpbandsträning under vinter halvåret eftersom det är svårt att hålla igång den kvalitativa träningen när underlaget är som det är. Löpbandet kan därför vara ett bra sätt att hålla igång utan att öka skaderisken som snö och is kan orsaka.
 
Dock motsvarar inte löpning på band den löpning som man får på fast underlag. Det som skiljer löpband mot fast underlag är att bandet driver sig själv och detta innebär i teorin att det inte behövs något frånskjut från löparen. Istället räcker det med att löparen bara gör ett benlyft..
Dessutom saknas luftmotståndet som finns när man springer ute, och gör därför att löparen inte behöver kämpa mot det.
 
För att kompensera och få lite av samma känsla när man springer ute så bör man därför ställa in bandet på svagt motlut. Det räcker med att ställa bandet på 0,5-1.0% motlut så får löparen jobba bra med både steg och motlut och får tekniken att likna löpningen på fast underlag.
 
(Källa: Anders Szalkai marathon.se)
 
Med denna artikel i tanken, så ställde jag idag in löpbandet på litelite motlut, och visst fick mina ben jobba mer, med det kändes faktiskt mycket bättre och naturligare..
 
/PiggElin
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0