Basjympa

Var på friskis en sväng för att öva lite rörisjympa inför vår röristurné. Stunden på Friskis blev längre än vad jag hade tänkt då Lotten bjöd in till Basjympa.
 
Jag har alltid haft en ganska tråkig inställning till Basjympan. Allt för många baspass känns tantiga och tråkiga. När jag började träna på friskis så gick jag regelbundet på ett basjympapass som passade bra in i mitt schema. Jag kom ihåg att det verkligen bara var jag som var under 25 år. Ett 10-tal tanter var trogna besökare på passet och varje gång någon stackars gubbe som hade blivit släpad dit av sin fru, och som nu stod i ett hörn och gjorde knälyft passet igenom då koordinationen inte var med på något annat.
Jag vet att detta baspass var precis vad jag behövde, det var lagom tungt och jag kunde bygga min styrka på ett skonsamt sätt. Ändå ville jag hellre gå på de ösiga medelpassen där ledarna var snygga, vältränade och hade härlig musik trots att jag inte alls hade varken kondition eller styrka för ett sånt pass. Även idag ser jag många på mitt medelpass som egentligen borde gå på basjympan, det skulle ge dom så mycket mer! Utan skador eller överbelastningar.
 
Men man vill ju vara en "medelmotionär".. Ja, orden medeljympa och basjympa är inga bra ord enligt mig..
 
I varje fall, idag gick jag på ett basjympapass som var allt annat än töntigt, tantigt eller tanigt!
Ösigt från början till slut och pulsen gick upp trots att passet inte hade tunga hopp eller armhävningar på tå. Musiken var bra och medryckande och ledaren var glad och härlig!
 
Ett himla bra baspass helt enkelt!
 
/PiggElin
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0