Lite småsjuk?

I några dagar har jag känt mig lite hängig.. Inte helt kry. Men verkligen bara en känsla och inga symptom. Efter heldagen på friskis i onsdags då jag tog ut mig ordentligt så undrade jag om jag inte skulle dra på mig en ordentlig förkyldning. Men icke, jag kände inte mycket mer än trötthet och att jag nös lite oftare än vanligt. Igår kväll hade jag ont i halsen och tänkte att nu kommer det, men när jag vaknade upp imorse så var jag som vanligt igen.. Jättekonstigt det där, jag vågar ju liksom inte träna på helfart när jag inte vet hur kroppen riktigt mår. Så idag ska jag bara ta det lugnt och låtsas att jag är ordentligt sjuk så får vi se hur kroppen reagerar om den spelar med och jag blir sjuk, eller om jag vaknar upp imorgon och är frisk som en nötkärna.
 
Det kan ju ibland vara svårt att definera om man är sjuk eller ej. Man känner sig kanske pigg, men näsan rinner lite. Hur vet man att man har en infektion i kroppen? Här kommer några tips och tankar om förkyldningstecken som jag har hämtat från den här sidan:
  1. Pulsen. Ta reda på din vilopuls. Alltså pulsen du har direkt när du vaknar på morgonen då kroppen är fullständigt i vila. Hitta pulsen på halsen med hjälp av två fingrar och räkna hur många slag den slår på 30 sekunder. Gångra sedan med två för att få ut puls/min. Genom att veta hur din puls brukar ligga så kan du snabbt se om du har en infektion i kroppen om pulsen är högre än vad den brukar.
  2.  Sömnen. Är du tröttare än vanligt? Räcker inte den vanliga nattsömnen till?
  3. Törsten. Är du torrare i munnen än vad du brukar vara?
  4. Aptiten. Är du varken hungrig eller sugen? Du vet att du måste äta, men du har ingen hunger.
Med hjälp av dessa 4 punkter kommer du rätt lätt kunna avgöra om nått är på gång i kroppen. Om du prickar i dessa punkter så gör du bäst i att låta kroppen jobba i fred med immunförsvaret och ta 1-2 dar då kroppen får vila från all träning. Det är svårt att vila tycker jag, och om du är som jag så kan du försöka tänka: Jag tappar 1-2 dar nu genom att låta kroppen vila istället för 6 månader sedan. Vilket är roligast?
 
/PiggElin

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0