Återhämtning & vila

Egentligen är det bra att mina måndagar är så fulla av grejer att göra så att jag verkligen inte hinner träna. Detta gör nämligen att jag hinner vila mina muskler, en aktiv vilodag kan vi kalla det. Min träningsschema denna veckan är ganska tjockt och då är det extra viktigt att tänka på att planera in vilan.
 
Den optimala träningsbalansen går ut på att hitta den perfekta balansen mellan träning och vila. Det är lätt att få ett bakslag och tappa formen om man tränar för lite, men också om man tränar för mycket.
När vi tränar bryter vi ner muskler för att de sedan ska bygga upp sig och bli ännu lite starkare. Under just vilan sker själva uppbyggandet av musklerna. Glömmer vi bort att vila så hinner inte muskeln att återhämta sig och istället kan den få förslitningar eller skador.
 
 
Att vila behöver inte betyda att man måste ligga helt stilla och inte göra någonting. Tvärtom kan det vara bra att göra någon lättare fysisk aktivitet. Promenad, lätt cykling, eller lätt jogg kan vara återhämtningpass som ökar genomblödningen i musklerna. Genomblödningsträning som det också kallas är bra för återhämtningen då den ökade blodgenomströmningen leder till att musklerna förses med näring samt att slaggprodukter kan transporteras bort via blodet.
 
Om man är en person som har lätt för att träna för mycket så kan man liksom jag planera in sina vilodagar. Eller så kan man planera träningsschemat utefter muskler. Om du tillexempel kör ett pass med mycket överkropp en dag så kan du ju nästa dag ta nedre delen av kroppen. På så sätt får de olika musklerna vila.
Jag som oftast tränar pass som involverar hela kroppen eller mestadels ben får verkligen se upp och se till att variera mellan lättare och tyngre pass istället för att benen ska hinna hämta andan.
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0