Vältränad eller ej?

Idag fick jag en frågan av en bekant. En fråga som jag egentligen vill svara JA på, men jag började istället fundera.
 
Hennes fråga var enkel. (ej ordagrant)
- Är du vältränad?
 
Först ville jag svara Nej, eftersom att jag faktiskt bär på lite övervikt vilket jag inte kan gömma för någon, och då kändes mest som ett skämt om jag skulle säga Ja på frågan.. Men sen ville jag svara Ja för att jag tränar mycket mer än vad medel Svensson gör och det är inga mespass precis.
 
Men vad är vältränad?
 
Är det att lyfta si och så mycket i bänkpress? Eller springa si och så många kilometer på en viss tid? Eller är det att välja träning och klara av den för att må bra?
 
Man brukar ju säga att en "kille" med stora muskler på armarna är vältränad. Kan man då vara vältränad i en muskel? Eller täcker ordet vältränad hela kroppen? Eller måste det överhuvudtaget synas på kroppen att man är vältränad? Tillexempel tyngdlyftare är dom vältränade? 
 
En person som springer flera km utan problem, men inte orkar lyfta mycket på gymmet? Eller vi kanske ska jämföra konditionspass. En person som går på friskis 7 gånger i veckan och klarar det galant kanske ändå inte kan springa 1 mil.
 
När får man säga att man är vältränad?
 
Det kanske blev mest frågor i det här inlägget, och det är tanken. Kommentera gärna och säg vad du tänker!
 
/PiggElin
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin

Klart du är vältränad, du rör ju på dig massor för att du mår bra av det. Det tycker jag definitivt räknas!

2012-09-12 @ 21:06:44
URL: http://mejline.blogspot.com
Postat av: Hedvig

Jätteintressant fråga att fundera över! Man kan ju träna för mycket eller för ensidigt också, så att man tränar jättemycket men ändå inte är i bra form liksom. Då är man väl inte heller vältränad?

Jag tänker nog att man är vältränad när kroppen är i gott skick "allround" liksom. Man har bra kondition, man är relativt stark - i hela kroppen, inte bara enorma biceps liksom... Man har nog gärna hyfsad rörlighet också. Men exakt vad "bra kondition" och "relativt stark" innebär är ju faktiskt rätt luddigt. Tål att tänkas på! :)

Svar: Ja visst är det intressant med begreppet vältränad. Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar, Hedvig.
Det här med att begreppet också borde innebära rörlighet tycker jag var väldigt klokt tänkt vilket jag inte alls tänkte på när jag skrev inlägget. Men jag förstår precis och håller verkligen med. Då kanske till och med begreppet ska innebära god balans också?

Kanske handlar begreppet om att klara av den fysisk ansträngning som livet ger, utan att gå sönder. Då krävs ju både god styrka, kondition, rörlighet och balans. Man kanske inte behöver kunna lyfta si och så många kilon bara man orkar lyfta så mycket som behövs i en aktiv vardag..
PiggElin

2012-09-15 @ 21:49:27
URL: http://hedvignettelblad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0