Hemmagjord Pizza

Igår hade jag och en fin vän en riktig myskväll tillsammans. Men myskväll behöver inte betyda onyttigheter. Både huvudrätt och efterrätten var helt fantastiska men ändå nyttiga.
Till huvudrätt blev det hemmagjord pizza med deg gjord på fullkorns dinkelmjöl. MUMS
 
Recept på pizzadeg ca 6 pizzor:
50 gram jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
8 dl fullkorns dinkelmjöl
 
Tomatsås:
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
basilika efter behag
 
På pizzan kan man inte stort sätt ha vad som helst. Vi försökte köra med lite nyttigare alternativ på pizzan också och det blev en typ av den klassisk Hawaii-pizzan.
 
Pålägg:
Rökt skinka
Ananas utan tillsatt socker
Tomatskivor
Champinjoner
10% riven ost
 
Mums va gott detta blev! Till efterrätt bakade jag en efterrätt som var så god att jag typ dog och kom till himmelriket. Men det receptet får ni vänta lite på till ett annat inlägg. Men jag lovar att den som väntar på nått gott..
 
/PiggElin
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0