Bananbröd

Igår kväll var jag sugen på bröd men eftersom jag försöker avstå från bröd då det ofta är mycket snabba kolhydrater i, så letade jag fram olika recept på lite nyttigare bröd och försökte komponera dessa så att jag fick det bröd som var precis så som jag ville ha det. Mycket protein, inget socker, och inget fett. Sötman fick jag istället från banan och honung, och fettet fick jag från ägg och kesella/keso typ..
 
Recept:
Mixa ihop
2 Stora mogna bananer
3 ägg
1 dl lätt kesella eller 1 dl Keso eller lite av varje. (Jag tog lite av varje)
1-2 msk honung
 
Mixa i en annan bunke
1 dl dinkelmjöl
1 dl rågflingor
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Blanda ihop innehållet i de två bunkarna till en smet. Alltså en smet, inte en deg..
Olja en form och strö lite kokosflingor eller havregryn i botten. Eller klä in formen med bakplåtspapper.
Häll i smeten och hyss in i ugnen på 175 grader i ca 40-50 minuter.
 
 
Brödet blir ganska söt av bananen och skulle lika gärna kunna fungera som typ nyttigare efterrätt. Men jag tycker det funkar perfekt som smörgåsbröd.
 
Igår lämnade jag in min bil på service och imorse var det dags att hämta den. Jag slog två flugor i en smäll och gick min morgonpromenad till bilfirman som ligger 5 km från mig. Hurra, nu är min bil i toppskick och jag har fått dagens motion och god bananbrödsfukost! :)
 
/PiggElin

Kommentarer
Postat av: judith

jag har ett recept på ett gott bröd som bara innehåller jäst, vatten, salt, linfrö, solrosfrö samt valfritt mjöl.. alltså inget socker och inget fett och kan göras så grovt man vill. har iofs mest bakat med hälften vetemjöl och hälften annat men går ju att testa med bara grovt. hursomhelst, säg till om du skulle bli sugen på bröd en annan gång men slippa leta recept så kan jag skicka det receptet :)

2012-09-06 @ 12:11:00
URL: http://dorkishdelight.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0