Spinning

Nyligen hemkommen från ett Spinningpass. Jag är ju ingen spinning-nörd överhuvudtaget. Har haft galet svårt att förstå grejen med att vilja cykla inomhus. För mig är det lite som att springa på ett löpband, varför göra det när man kan springa ute? Men en vän som är spinning frälst drog med mig på ett spinningpass idag, och jag gillar ju att variera min träning, så det var bara att hänga på!
 
(bild hämtad från Friskis&Svettis gbgs hemsida).
 
Friskis och Svettis håller just nu på att styra om i sitt spinningupplägg och Örebro föreningen är testpiloter för det nya upplägget. Därför finns det just nu massor av roliga och nya pass som är under bearbetning, som vi örebroare får testa. Idag blev det dock ett såkallat Spin/intervall-pyramid som jag tror är lanserat och inte under bearbetning.
 
Passbeskrivning hämtat från friskis&svettis örebros hemsida:
Spin intervall lanserar vi för dig som är träningsvan och vill utvecklas. Spin intervall ger dig möjligheter att variera din konditionsträning bättre och bli ännu snabbare, starkare och uthålligare. Spin intervall finns i tre varianter: långa, pyramid och korta. Gemensamt för alla är att uppläggen är enkla och lätt att hänga med i. Intervallerna är jobbiga, från ansträngande i de längre till mycket, eller till och med mycket, mycket ansträngande i de kort-korta. Eftersom du får flera återhämtningar under Spin intervall, kan du pressa dig hårdare. Spin intervall är tuffare konditionsträning, men också roligare, i alla fall om du tycker om den där extra kicken du kan få av att verkligen köra hårt.
 
Hur gick det då?
Jo, visst va det jobbigt och visst fick jag upp pulsen. Och kul hade jag. Men... Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tror att det handlar om att jag inte är van vid spinning. Många frågetecken som svävar i mitt huvud under passet..
Ett frågetecken är mina knän. Trött blir jag, men inte i musklerna. Det är mina knän som blir trötta. Dom säger liksom ifrån, och ändå så känns inställningen på cykeln bra. Okej, ett av mina knän är ett problem-knä som jag kan känna av lite då och då. Men på spinning blir båda knäna trötta, fast jag inte känner mig så trött?
Ett annat frågetecken handlar om att jag inte vet hur mycket man kan ta i för att orka hela passet igenom. Men så är det alltid på nya pass. Man lär sig hur mycket man orkar..
Ett tredje frågetecken handlar om alla dessa olika positioner som ledaren instrurerar att man ska ha. Jag känner liksom inte skillnaden i dom. Det jag känner är att om jag står upp så blir jag starkare i benen för att den är lättare att trycka med hela kroppen. Och att det är tyngre när man sitter ner. Men sen förstår jag inte så mycket mer med tanken med dom där positionerna..
Ett fjärde frågetecken handlar om att mina fötter somnar. Samma sak händer för mig på indoor walking eller andra pass där foten är still. Tillslut är foten bortdomnad och det är ganska obehagligt och jobbigt minst sagt..
Ett sista frågetecken handlar om pulskänslan i låtarna. Jag tycker det är så ofantligt svårt att cykla i puls till musiken. Inte i stående läge, men i sittande så hittar jag aldrig riktigt känslan. Hur sjutton kan det va så? Puls har jag ju inga problem med annars?
 
Trots alla dessa frågetecken så tyckte jag i varje fall att det var väldigt roligt att få köra spinning idag, och dessutom att få till ett träningspass med Fia var väldigt roligt!
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0