Hemmagjord pasta

Jag är verkligen galen i pasta. Jag älskar spagetthi, makaroner, lasange och all annan pasta! Men sen är ju kruxet att pasta innehåller så mycket kolhydrater, vilket jag försöker äta mindre av. Vi äter idag alldels för mycket kolhydrater, mer än vad vi behöver. Pasta är en riktig bov i mitt liv, när det kommer till att äta mindre kolhydrater.
Dessutom innehåller pasta gluten vilket många svenskar har problem med även om man kanske inte vet om det. Jag håller mig inte helt borta från gluten, men jag vet att jag mår bättre av att göra det.
 
Idag har jag funnit ett komplement. Eller snarare jag har hittat den perfekta pastan!! Pasta som innehåller protein och helt utan gluten. Ända jobbiga är att man måste göra den själv. Men tro mig, det är inte jobbigt, smidigt och snabbt går det, och det smakar perfekt!
 
Pasta för ca 2-3 personer:
4 Ägg
100 gram färskost 4% fett (jag tog eldorados)
1/2 dl fiberhusk
 
Vad är fiberhusk?
Fiberhusk är 100 % pulveriserat psylliumfröskal. Det har visat sig att de gelébildande fibrerna i psyllium till stor del har samma egenskaper som gluten i samband med bakning. Fiberhusk är har ett rikt innhåll på kostfiber vilket ger förmågan att suga upp vätska och svälla. Det ger en geléartad konsistens som binder samman degen. Fiberhusk går att köpa i vanilg matvaruaffär.
 
Vispa äggen tillsammans med färskosten så det inte finns några klumpar. Häll i fiberhusken och vispa till en smet. Häll ut smeten på ett bakplåtspapper och stryk ut den till ett tunt lager innan den tjocknar. Sätt in i ugnen i 150 grader i 10 minuter.
Ta ut plåten och strimla pastan i lagom stora bitar. Använd en vass kniv eller en pizzakniv.
 
Till pastan gjorde jag idag en kycklingsås för att ge pastan lite smak. Såsen kan göras precis så som man själv vill ha den. Jag stekte kycklingfiléer och lök, samt lite broccoli. Därefter tillsatte jag kryddor efter behag, några körbärstomater, och matlagningsgrädde. När kycklingsåsen var klar så la jag i pastan och blandade om för att ge pastan värme och smak.
 
Det blev jättegott! Prova!
Tips: Rätten funkar bra att göra vegetariskt eftersom pastan i sig innehåller protein, så behöver man inte fylla ut med så mycket annan protein.
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer
Postat av: Annicka Sandfors

Tack Elin för tipset! Låter ju hur enkelt och gott som helst! :) Denna pasta ska jag verkligen prova, då jag som även är glutenintolerant verkligen inte är bortskämd med färsk pasta. :)

2012-10-09 @ 14:26:40
Postat av: Malin

Låter gott, får försöka göra sån pasta någon gång när jag har tid :)

2012-10-09 @ 19:24:45
URL: http://mejline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0