Håll

Ledde träningsskolan idag igen och en kille som är 11 år frågade mig varför han helt plötsligt fick så ont på sidan av magen när han sprang. Han hade aldrig känt känslan och blev nästan lite rädd tror jag. Jag försökte förklara för honom att det är håll. Men hur förklarar man det?
 
Vad jag förstår så är det ingen som riktigt vet vad det beror på men man tror att det handlar om syrebrist. Jag gav pojken alla råd jag kunde komma på och tänkte dela med mig av dessa till er också..
  • Andas djupt ner i magen. Om man har tagit sånglektioner så brukar denna typ av andning kallas för förvåningsinandning. Brukar fungera bra för mig.. Har du svårt att komma ner med andningen så kan du sträcka upp händerna i luften och ta ett djupt andetag.
  • Knyt handen på motsatt sida mot där det gör ont.
  • Byt ben att andas på. Alltså, om inandningen sker på höger ben så försök byta till vänster ben.
  • Några av dem jag känner brukar säga att det beror på hur nära in på träningen dom har ätit. För mig har det dock inte så stor betydelse. Men pröva att äta tidigare innan träning. En timma brukar rekomenderas.
  • Vissa forskare säger att håll kan också bero på att man är otränad. Då kan du förebrygga hållet genom att träna upp ligamenten runt magen. Spänn magen reda i början av träningspasset och använd dessa muskler hela passet igenom.
  • Drick ordentligt innan passet, men va även där försiktiga med att dricka precis innan du börjar träna.
Några tips! Hoppas något funkar. Har du fler tips så får du gärna skriva en liten kommentar. :)
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0