Morgonträning

Imorse ringde väckarklockan 06.00 och det var bara att pallra sig upp. Lite frukost och sen iväg mot friskis för ett tidigt spinningpass. Även denna gången kände jag mig pigg, stark och nästintill odödlig. Och det bästa av allt är att jag nu sitter här glad och ännu mer pigg och känner mig sådär oförskämt hurtig!
 
Varför morgonträning?
Förutom att man får en fin start på dagen med hjälp av morgonträning så finns det andra hälsosamma effekter.
På morgonen har vi nämligen optimala förhållande för att bränna fett. Efter en natt utan mat så är nämligen blodsockret och insulinnivåerna låga, och förrådet av kolhydrater i kroppen är näst intill slut. Detta gör att kroppen använder sig istället främst av fett som energi. För att dra nytta av dessa optimala nivåer och bränna lite fett så är det bra med lågintensivträning innan frukost. Har man svårt att träna utan något i magen så kan man äta något litet innan. Det är då bra att äta något som är fritt från kolhydrater, gärna protein av något slag. (Paulún)
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0