Matkoma

Det är ganska spännande att allt för ofta så hamnar man i matkoma. Mat ska ge energi men istället blir vi trötta.. Jag har hört vid ett fler tal tillfällen att om man blir trött efter man har ätit så handlar det ofta om att man inte har en rätt ihopsatt måltid. En måltid som ger en energi! Isället kanske man har för mycket eller för lite av någon komponent, såsom fett, kolhydrater eller protein.
 
Jag har mer och mer börjat släppa på en precis rätt fördelad måltid mellan dessa komponenter som jag vet passar mig. Och jag märker mer och mer hur trött jag blir efter maten. Jag behöver nästan en powernapp för att orka ta tag i eftermiddagen. Istället försöker man pigga upp sig med ett par koppar kaffe..
 
Men efter helgen på "allt om hälsan-mässan" så känner jag mig pigg och inspirerad för att ta nya tag i mat och träning. Kanske jag inte behöver ta så mycket nya tag i träning, den finns alltid där för mig. Men maten har jag slappat  till mig med. Därför ska jag försöka hitta tillbaka till en nivå där jag lyckas hålla mitt blodsocker i en jämn  kurva hela dagen. Detta innebär förstås fler men mindre mål om dagen, vilket kräver lite mer tanke och planering. Det är tillexempel lätt att glömma bort mellanmål eller att äta ett näringsrikt mellanmål.
 
Nu när vi går mot mörkare tider så är det också lätt att känna trötthet. Genom att äta bra och näringsrik mat så hoppas jag på att känna mig som den PiggElin som jag egentligen är, trots en mörk vinter.
 
/PiggElin
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0