Intervaller

Yes, idag gjorde jag det! Fick till ett superbra och seriöst intervallpass. Jag har så svårt för dom, gillar inte att springa snabbt, det är såååå jobbigt och andningen sticker iväg och det känns så ograciöst.. Men idag tog jag tag i det. Jag vet ju hur viktigt det är med intervallpass, man blir snabbare, det är bra förbränningsträning, och man känner verkligen efteråt att man har tagit ut sig!! Målet har därför varit att få in ett intervallpass i veckan av något slag, vilket jag inte riktigt har levt upp till. Har varje vecka sprungit ett kortare och ett längre pass, men tanken är att det korta passet ska innehålla intervaller, backträning eller liknande.
 
Mitt pass idag såg ut som såhär:
1,5 km uppvärmning
500 meter löpskolning
10x100 m i högre tempo, 15 sekunders vila mellan varje. Efter 10 gånger vilade jag 3 minuter för att pulsen skulle återhämta sig, och sedan 10x100m igen på samma sätt.
1 km nedvarvning
 
Jag kan lova att det kändes bara en kort stund efter passet i benen och redan nu känner jag hur träningsvärken smyger sig på.. Gött att jag fick in lite löpskolning också, för att förbättra teknik. Bra att lägga in löpskolning i uppvärmningen, man blir varm men måste hela tiden tänka på teknik och hållning och kan därför inte springa på.
 
Jag är supernöjd!
 
/PiggElin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0