Hemmagjorda Chips

Igår hade jag lördagsmys hemma hos mig. Tittade på serier och åt chips. Men inte vilka chips som helst utan hemmagjorda, nyttigare chips. Jag tänker inte lura er och säga att det smakar precis som riktiga chips som man köper i affären, men dom är verkligen ett komplement, och jag gillade verkligen det. Ett recept som jag kommer göra fler gånger.



Hemmagjorda chips till 2 personer:
Skär 4 potatisar tunt med skalet på. Lägg dom i en påse och häll på lite salt och en liten skvätt olja. Funkar både med olivolja eller rapsolja. (Olivoljan ger lite smak). Skaka påsen så att saltet och oljan fördelar sig.
Lägg ut potatisen på bakplåtspapper på en plåt. Kör in i ugnen på 200 grader i ca 15 min. Håll koll hela tiden för det går väldigt snabbt mellan att dom är perfekta till att dom blir lite för "bruna". Dom är nämligen godast när dom är krispiga men inte bruna.
Jag funderar på om det är bättre att göra dom på 100 graders värme istället och att dom får sakta bli klara, då är det antagligen lättare att hitta den perfekta krispigheten. Men är man sugen och inte har nått tålamod så funkar det i dom höga graderna.

Hoppas ni gillar dom!
/PiggElin





Kommentarer
Postat av: Jonas

Borde funka med morot också!!

2012-06-03 @ 11:53:03
Postat av: Elin

Absolut, morötter funkar också, och säkert andra rotfrukter. Provade faktiskt morot igår, men jag tyckte inte det var lika gott som potatis. Men prova på! :)

2012-06-03 @ 12:32:28
URL: http://piggpiggelin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0