Klar förbättring

Idag blev det dax för årets första fartlekspass. Inget jag hade sett fram emot men mitt träningsschema menade att idag var det dax.
Vad innebär då fartlek?
Jo, under löpturen så lekar man med farten på olika sett. Man kan tex välja ut en lyktstolpe eller ett ställe längre fram på vägen som man gör en liten spurt till. Eller så kan man anpassa farten till terrängen, såsom backar eller raksträckor. (då krävs en bra terräng)
Eller så kan man springa snabbare spurter på tid och varva med lugnare tempon. Typ 2 min snabbt tempo 1 min lugnare. Ja, det finns massa alternativ att göra detta på.

I vilket fall så är fartlek mycket jobbigt då man kommer högt i puls i spurterna. De första minuterna höll jag på att ge upp och trodde inte jag skulle klara hela passet. Men när jag väl kom in det och insåg att tiden var inom goda marginaler så blev jag så himla glad och orkade lite mer.

Om jag tänker tillbaka på förra året och mina fartlekspass så har jag aldrig sprungit så bra som idag!

Så här såg passet ut i sin helhet:
2 km uppvärmning ca 14 min
2x60 koordination (successivt ökande i fart)
4 km fartlek ca 25 min
2 km nedjogg ca 14 min

/PiggElin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0