6 kilometer och styrketräning

Jag följer ett träningsprogram på marathon.se för löpning för att kunna ha en chans att nå mitt mål på Göteborgsvarvet som är på 2 timmar. Idag stod det att jag skulle springa 6 km och avsluta med lite styrketräning. Själva styrketräningen brukar jag strunta i eftersom att jag får tillräckligt med styrka under veckorna när jag går på och leder pass. Men efter en vecka jul och sjukdom så kände jag att det var ganska längesen mina muskler fick jobba styrkebetonat. Så jag bestämde mig för att börja sätta rörelser till mina styrkedelar i mitt nya pass.
 
Att göra styrkedelen tycker jag är svårast. Jag känner mig ofta begränsad i att hitta rörelser som passar till musiken och samtidigt få dom att ligga i rätt tempo så att det blir så jobbigt som det ska vara. Sen måste man räkna. Räkna Räkna Räkna! För att få rätt antal repetitioner hit och dit. Detta tycker jag är jobbigt, eftersom jag hellre vill följa musiken. Men friskisregler är till för att följa om man är friskisledare!
 
Jag kämpade på med styrkan och efter ett tag orkar man inte göra så många armhävningar, situps eller rygglyft som det ska vara eftersom man pumpar samma låt gång på gång för att få det att stämma. Musklerna blir verkligen uttröttade. Så styrketräning fick jag verkligen idag!!
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0