17 December

Dagens julkalenderlucka erbjuder utfallssteg.
 
 
Utfallssteg är något jag lägger in ofta i min träning. Om jag är ute och går en promenad eller joggar så brukar jag göra några utfallssteg för att vässa styrkan lite.
 
Ett utfallssteg engagerar många och stora muskelgrupper. Förutom lår- och sätesmusklerna tränas bland annat bålstyrka, stabilitet och balans. De inblandade musklerna får arbeta på olika sätt: dynamiskt, explosivt och även stabiliserande. Hur långt steg du tar har inverkan på vilka muskler som tränas. Ett längre steg aktiverar exempelvis sätesmusklerna mer än ett kortare steg.
 
Att göra ett utfallssteg korrekt innebär en del teknik:
Stå stadigt med rak hållning och med fötterna en bit isär. Ta ett stort steg framåt. Sjunk ner med rak och stabil överkropp. Ett riktmärke är att vinkeln i främre knät ska vara cirka 90 grader. Det bakre knät ska peka mot golvet men inte nudda underlaget. Bakre benet används endast som stöd. Skjut ifrån med främre foten och kom tillbaka utgångsläget. (Friskispressen)
 
/PiggElin
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0